logo

Социально-политическая история дауров (XX в.)

Цыбенов Б.Д.
Социально-политическая история дауров (XX в.)

Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2022. 474 c.

 

В монографии рассматриваются вопросы социально-политической истории даурского народа в XX в. Автором показана роль представителей даурской элиты в сохранении фактически независимого положения Хулун-Буира, а также вклад даурской революционной молодежи в создание и деятельность Народно-революционной партии Внутренней Монголии, в международном политическом взаимодействии в первой трети XX в. Далее последовательно изучены историческое развитие даурского народа в периоды Маньчжоу-Го и Китайской Народной Республики, вопросы обретения даурами статуса официально признанной народности, создания и последующего становления и развития национальных автономий. Рассмотрены также такие аспекты, как развитие сферы культуры и образования в даурских районах. 

English

Tsybenov B. D. Social and Political History of the Daurs (Twentieth Century). Ulan-Ude: Publishing House of the Buryat Scientific Center of SB RAS, 2022. 474 p.

For the first time in Russian Oriental studies, this monograph offers an in-depth study of social and political history of the Daur people in the twentieth century. The author highlights the role of representatives of the Daur elite in preserving the de facto independent position of Hulun-Buir, as well as the contribution of Daur revolutionary youth to the creation and activity of the Inner Mongolia People's Revolutionary Party in the international political interaction in the first third of the twentieth century. Then he consecutively studies the historical development of the Daur people in Manchukuo and the People’s Republic of China, the issues of the Daur people obtaining the status of officially recognized nationality, the creation, subsequent formation and development of national autonomy. Such aspects as the development of culture and education in the Daur regions are also considered. 

Аффиксальное словообразование частей речи в бурятском языке

Дондуков У.-Ж. Ш.
Аффиксальное словообразование частей речи в бурятском языке

Улан-Удэ: Бурят. кн. изд-во, 1964. 246 с.

 

Предлагаемая вниманию читателей работа имеет своей целью выявить словообразовательные аффиксы прежде всего бурятского литературного языка, произвести возможно полный их учет и дать семантическую характеристику всех типов производных основ, образованных посредством словообразовательных аффиксов от различных производящих основ. Вместе с тем она преследует цель изучить специфику и роль производящих основ и словообразовательных аффиксов в образовании различных частей речи в бурятском языке, а также выяснить семантическое значение и степень продуктивности словообразовательных аффиксов.

English

Dondukov U.-Zh. Sh. Affixal word-formation of parts of speech in the Buryat language. Ulan-Ude: Buryat. kn. izd-vo, 1964. 246 p.

The work proposed to the attention of readers is aimed at identifying word-forming affixes primarily of the Buryat literary language, making their full account and giving a semantic characteristic of all types of derivative stems formed by means of word-forming affixes from various derivative stems. At the same time, it aims to study the specifics and role of derivative stems and word-forming affixes in the formation of various parts of speech in the Buryat language, as well as to find out the semantic meaning and degree of productivity of word-forming affixes.

Межэтнические отношения в Республике Бурятия в изменяющихся социально-экономических условиях

Е. В. Петрова, А. В. Бильтрикова, И. Н. Дашибалова, В. Г. Жалсанова
Межэтнические отношения в Республике Бурятия в изменяющихся социально-экономических условиях

Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2021. 182 с.

 

В монографии рассматриваются проблемы межэтнических отношений в республике, обусловленные социально-экономическим и политическим развитием региона, историческим взаимодействием контактирующих этносов. Анализ ведется на основе эмпирического материала, полученного авторами в ходе социологического исследования (2018–2019 гг.).

English

E. V. Petrova, A.V. Biltrikova, I. N. Dashibalova, V. G. Zhalsanova. Interethnic relations in the Republic of Buryatia in changing socio-economic conditions. Ulan-Ude: Publishing House of the BSC SB RAS, 2021. 182 p.

The authors examine the problems of interethnic relations in the republic caused by the socio-economic and political development of the region, the historical interaction of contacting ethnic groups. The analysis is based on empirical material obtained by the authors during a sociological study (2018–2019).

Ламрим: Освобождение в наших руках (3)

Изд. тиб. текста Триджанг Ринпоче; пер. с тиб., вступ. статья и комм. И.С. Урбанаевой
Пабонгка Ринпоче. Ламрим: Освобождение в наших руках (Lam rim rnam grol lag bcangs)

Т. I, ч. 1. – Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2008. – 278 с.

 

Вниманию читателя предлагается перевод с тибетского языка книги о Ламриме, поэтапном Пути Просветления, написанной Триджангом Ринпоче на основе знаменитого учения, которое дал в 1921 г. под Лхасой выдающийся тибетский Лама Пабонгка Ринпоче (1878-1941). Существует много тибетских текстов категории «Ламрим» и все они являются комментариями к тексту «Светильник Пути Просветления», который был написан специально для тибетских учеников великим индийским мастером Атишей (982-1054). Наиболее значительными из них являются три текста «Ламрим» Чже Цонкапы. В своем изложении системы Ламрима Пабонгка Ринпоче опирается на великие комментарии школы Гелуг, а также на все классическое индийское наследие буддизма. Базовая тематическая структура учения Ламрим в его изложении имеет своей основой структуру «Ламрим чен-мо» Чже Цонкапы, дополненную тематической структурой других базовых текстов Ламрим. Кроме того, Пабонгка Ринпоче использовал во время лекций ряд уникальных практических инструкций, полученных им по линии устной передачи, а также собственный духовный опыт. Всё это делает труд «Lam rim rnam grol lag bcangs» бесценным источником классического учения Будды.

English

Lamrim: Liberation in Our Hands (Lam rim rnam grol lag bcangs) by Pabongka Rinpoche; edited by Trijang Rinpoche; translated from Tibetan by I.S. Urbanaeva. Vol. I, part 1. – Ulan-Ude: Buryat Research Center Press, 2008- 278 p.

This book on the Lamrim, or Stages of the Path, was written by Trijang Rinpoche on the basis of the famous twenty-four-day teaching which gave in 1921 near Lhasa Pabongka Rinpoche (1878-1941) who was one the twentieth century’s most charismatic and revered Tibetan lama. There are many Tibetan texts of the category "Lamrim" and all of them are comments of the text "Lamp of the Path to Enlightenment" which was written especially for Tibetans by the great Indian master Atisha (982-1054). The most important of them are three texts on the Lamrim by Je Tsonkhapa. In the statement of the system of Lamrim teaching Pabongka Rinpoche relies on Gelugpa’s great commentaries, and also on all classical Indian Buddhist heritage. Besides, Pabongka Rinpoche used during lectures a number of the unique practical instructions received from oral lineages of Dharma transmission, and also his own spiritual experience. Thanks to all this the text of "Lam rim rnam grol lag bcangs" is an invaluable source of the classical doctrine of Buddha. The first volume (in two parts) of the Tibetan book was translated by I.S. Urbanaeva.

Цонкапа Лосанг Драгпа. Океан аргументов: Большой комментарий к тексту Нагарджуны «Mūlamadhyamakakārikā» (гл. IX–XXVII)

Пер. с тиб., исслед. и прил. И. С. Урбанаевой
Цонкапа Лосанг Драгпа. Океан аргументов: Большой комментарий к тексту Нагарджуны «Mūlamadhyamakakārikā» (гл. IX–XXVII)

Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2021. – 310 c.

 

Это вторая часть (гл. IX–XXVII) полного перевода трактата, написанного великим тибетским философом, йогином и буддийским реформатором Чже Цонкапой (1357–1419). Трактат является подробным исследованием философской поэмы «Муламадхья-макакарика» (Коренные строфы о срединности) – важнейшего первоисточника мадхьямаки, написанного Нагарджуной (II в.), чья личность не имеет сравнений по своему величию и вкладу в интеллектуальную историю человечества. «Океан аргументов» опирается на обширнейшую базу сутр и шастр и благодаря герменевтической методологии прасангики вносит ясность в понимание глубинного философского содержания Учения Будды и трансцендентальной срединной философии, которая свободна от экстремальных онтологических концептов. Цонкапа дает экспликацию мадхьямаки, которая связывает воедино смысл пустоты и зависимого возникновения как двух аспектов реальности и объясняет, что именно это воззрение, изложенное в праджняпарамитских сутрах и объясненное в шастрах Нагарджуны, является совершенной основой буддийского пути к освобождению и просветлению. Трактат Цонкапы имел решающее значение для восстановления аутентичной махаяны в Тибете и дальнейшего ее распространения в мире. В современной ситуации распространения искаженных интерпретаций философии и практики буддизма знакомство с этим текстом также будет иметь огромное значение.

English

Tsong khapa Losang Dragpa. Ocean of Reasoning: A Great Commentary on Nāgārjuna’s “Mūlamadh-yamakakārikā” (ch. IX–XXVII)/ transl. from Tibetan, research and appendices by Irina S. Urbanaeva. Ulan-Ude: BSC SB RAS Publisher, 2021. 310 p.

This is the second part (chap. IX–XXVII) of a complete translation of a treatise written by the great Tibetan philosopher, yogi and Buddhist reformer Je Tsongkhapa (1357–1419). The treatise is a detailed study of the philosophical poem "Mūlamadhyamakakārikā" – the most important primary source of Madhyamaka, written by Nāgārjuna (II century), whose personality has no comparison in a greatness and contribution to the intellectual history of mankind. Tsongkhapa's text is based on an extensive base of sūtras and shastras and, thanks to the hermeneutic methodology of the Prasangika, clarifies the deep philosophical content of the Buddha's Teachings and the transcendental philosophy of the Middle, which is free from extreme ontological concepts. Tsongkhapa explicates Madhyamaka, linking together the meaning of emptiness and dependent arising as two aspects of reality and thus shows that Madhyamaka is a unique ontology, and also explains that it is this view, expressed in the Prajñāpāramitā Sūtras and in the treatises of Nāgārjuna, that is the perfect basis for the Buddhist path to liberation and enlightenment. Tsongkhapa's treatise was crucial for the restoration of the authentic Mahāyāna in Tibet and for its further spread throughout the world. In the current situation of the spread of distorted interpretations of the philosophy and practice of Buddhism, acquaintance with this text will also be of great importance.