Улан-Удэ: Изд-во БНЦ СО РАН, 2020. – 348 c.
Это первая часть полного перевода оригинального тибетского текста «dBu-ma-rtsa-ba’i-tshig-leur-byas-pa-shes-rab-ces-bya-ba’i-rnambshad-rigs-pa’i-rgya-mtsho-zhes-bya-ba-bzhugs-so» великого Чже Цонкапы (1357–1419) – комментария к тексту «Муламадхьямакакарика» (Коренные строфы о срединности), главному среди сочинений по мадхьямаке выдающегося буддийского философа и мастера тантры Арья Нагарджуны (II в.). Текст Нагарджуны, содержащий 27 глав, является фундаментальным текстом философской школы мадхьямика, оказавшим большое влияние на все последующее развитие махаяны, особенно в Тибете и Китае. Комментарий Чже Цонкапы известен под сокращенным названием «Большой комментарий». В первую часть перевода вошли предварительный раздел и главы I– VIII, содержащие краткое объяснение бессамостности феноменов и личности и ту часть подробного объяснения доктрины пустоты, которая содержит обоснование бессамостности феноменов.
Tsong khapa Losang Dragpa. Ocean of Reasoning: A Great Commentary on Nāgārjuna’s “Mūlamadhyamakakārikā”. Preliminary section and ch. I–VIII/ translated from Tibetan, with introductory article and notes by Irina S. Urbanaeva. – Ulan-Ude: BSC SB RAS Publisher, 2020. – 348 p.
This is the first part of a complete translation of the original Tibetan text (Ocean of Reasoning: A Great Commentary on Nāgārjuna’s “Mūlamadhyamakakārikā”) by the great rJe Tsong khapa (1357–1419), that is a commentary on the text “Mūlamadhyamakakārikā” (“Fundamental Verses on the Middle Way”), which is a foundational text of the Mādhyamika school of Mahāyāna philosophy, composed by Nāgārjuna (II century). A collection of 27 chapters in Sanskrit verse, it is widely regarded as the most influential text of Buddhist philosophy and has had a major impact on its subsequent development, especially northeast of India in Tibet and East Asia. A commentarial work by Tsong khapa is known as “A Great Commentary”. The first part of the translation includes “Preliminary Section” and ch. I–VIII: “Brief Presentation of Selflessness” and part “Explanation of the selflessness of the phenomena” from “ Extensive Explanation of Selflessness”.